023-33341249 info@NoSmS.ir

خدمات ارزش افزوده Value Added Services خدمات ارزش افزوده تلفن همراه يا Value Added Service که به اختصار به آن VAS گفته مي‌شود، از جديدترين پارامترهاي نوين صنعت مخابرات مي‌باشد که در عين اينکه براي مصرف‌کنندگان تلفن‌هاي همراه سود بسياري دارد، درآمدزايي فراواني براي اپراتورهاي تلفن همراه نيز دارد و قدرت و پتانسيل بالايي براي ايجاد کسب و کار در تمامي زمينه‌ها را دارا است.
اکثر ما از خطوط مخابراتي بطور مستمر براي برقراري ارتباطات مان اسفاده مي کنيم. اين بستر از لحاظ مطالعاتي کاملاً کارامد بود و در ادامه بدليل قابليت هايش، پايه مناسبي براي خدمات جديد گشت. ارايه سرويس هايي چون پيام کوتاه(SMS)، صندوق صوتي و بسياري سرويس هاي ديگر که که به خدمات ارزش افزوده معروف است به مرور و تدريج و بدون برنامه ريزي پيشين به اين بستر اضافه گشتند.
بطور کلي خدمات ارزش افزوده، دسته اي از خدمات هستند که بر بستري آماده و در حال فعاليت افزوده شده و به کاربران حال حاضر بستر مورد اشاره ارايه مي شوند.
اين امر علاوه بر افزودن قابليت هاي بستر مادر به افزايش کاربران آن نيز کمک مؤثري خواهد کرد. همين موارد، دلايل خوبي براي اکثر دارندگان کسب و کار بوده است تا تحرکات سرويس گرايي شان را با بررسي زمينه هاي کاري خود و شناخت خدمات ارزش افزوده در اين زمينه ها آغاز کنند. البته اصولاً اين بررسي ها با گرفتن کمک از افراد خبره در اين مقوله و برگزاري جلسات مشاوره با مجربين امر صورت مي گيرد. پس از گذشت يک فاز از آناليز مؤثر و شناخت قابليت هاي بستر مادر، معمولاً دارندگان کسب وکار به عنوان کارفرما پياده سازي خدمات ارزش افزوده بر بستر کاري شان را به گروهي از خبرگان اين امر مي سپارند و در انتهاي کار، نتايج بسيار مؤثر اين تصميم مهم خود را مشاهده مي کنند.

تفاوت سرويس Vas با ساير سرويسهاي پيامکي :

در سرويسهاي پيامکي سازمان يا ارگان دارنده سرويس پس از تهيه بستر هاي لازمه مي بايست جهت ارسال پيامک به مخاطبين خود هزينه هاي پيامک را متحمل شود .
در اينگونه سرويسها دسترسي به پنلهاي افلاين و يا انلاين جهت ارسال پيامک ضروري مي باشد .
در سرويسهاي پيامکي مخاطبين لزوما بازار هدف نهايي نمي باشند چرا که خود سرويس مورد نظر را انتخاب نکرده اند .
در سرويسهاي vas هزينه پيامکهاي دريافتي از خود مخاطبين و توسط اپراتور يا به صورت کسر اعتبار و يا قابل پرداخت روي قبض تلفن همراه دريافت مي شود . بنابراين هزينه اي توسط ارگان و سازمان جهت ارسال پيامک انجام نمي شود . چه بسا که براي ان سازمان و ارگان درامد زا نيز خواهد بود.
در اينگونه سرويسها براي يکبار سرويس تعريف شده و نيازي به دسترسي به بستر هاي نرم افزاري و يا سخت افزاي توسط سازمان جهت ارسال پيامک نمي باشد .

کاربري سرويسهاي Vas

از اين سرويس ها به روشهاي مختلف مي توان بهره گرفت که عبارتند از سرويسهاي مبتني بر درخواست و سرويسهاي ثبت نامي که در زير هر يک به اختصار شرح داده شده است.

سرويسهاي مبتني بر درخواست

در اين حالت مخاطب بسته به دلخواه خود با ارسال پيامکي از سرويس استفاده مي نمايد . اين سرويس نيازي به ثبت نام ندارد .

سرويسهاي ثبت نامي

در اين حالت مخاطب با ارسال پيامکي در سرويس ثبت نام کرده و از ان پس بسته به نوع سرويس در بازه هاي زماني خاصي پيامک دريافت مي نمايد.

برخي از اين سرويس ها عبارتند از:

استفاده از خدمات پيام کوتاه براي تبليغات و امور تجاري
مطلع شدن از آخرين وضعيت آب و هوا، پرواز هواپيماها ، وضعيت ترافيک
ارسال مطالب زيبا و خواندني و تاثير گذار و ماندني
مطلع شدن دانشجويان و دانش آموزان و اولياي آن ها از وضعيت تحصيلي و هم چنين آگاهي يافتن آنان از آخرين اطلاعيه ها و بخشنامه هاي آموزشي در خصوص نحوه و تاريخ ثبت نام و امتحانات
انجام مراسلات اداري ، کنترل ، نظارت و نگهداري خط توليد کارخانه ها از طريق ارسال پيام هشدار به مسؤولان
ارسال گزارش هاي تخلفات رانندگي توسط پيام کوتاه
اطلاع مشترکين قبل از قطع تلفن خود از طريق پيام کوتاه
با پيام کوتاه-دار شدن صندوق هاي شخصي پست، ورود مرسولات جديد پستي به صاحبان صندوق اطلاع داده مي شود
ارائه خدمات بانکي از طريق پيام کوتاه هم چون اطلاع از موجودي حساب ها و …..

سوالات متداول

سیستم ارزش افزوده چیست؟

خدمات ارزش افزوده تلفن همراه يا Value Added Service که به اختصار به آن VAS گفته مي‌شود، از جديدترين پارامترهاي نوين صنعت مخابرات مي‌باشد که در عين اينکه براي مصرف‌کنندگان تلفن‌هاي همراه سود بسياري دارد، درآمدزايي فراواني براي اپراتورهاي تلفن همراه نيز دارد و قدرت و پتانسيل بالايي براي ايجاد کسب و کار در تمامي زمينه‌ها را دارا است.

سرویس ارزش افزوده به نوعی از خدمات پیامکی گفته می شود که با ایجاد بستری مناسب سعی در افزایش ارتباط و تعامل بیشتر بین اوپراتور و مشترک دارد، و از جمله اهداف مهم آن میتوان به افزایش اطلاعات عمومی جامعه و ایجاد یک نوع سرگرمی سالم بین افراد جامعه اشاره کرد.

با توجه به استقبال عموم جامعه از این خدمات به جرات می توان گفت که سرویس ارزش افزوده فقط جنبه اطلاع رسانی و سرگرمی نخواهد داشت و در ابعاد گسترده ای قابل تعریف است. اصول طراحی این نوع خدمات به گونه ای است که مخاطب در ازای اطلاعاتی که دریافت میکند هزینه ای پرداخت خواهد کرد، و همین امر سبب بوجود آمدن بازار رقابتی شدیدی بین شرکتهای ارائه کننده این نوع سرویسها شده است.

تفاوت سرویس ارزش افزوده با سایر سرویسهای پیامکی چیست؟
در سایر سرويسهاي پيامکي سازمان يا ارگان دارنده سرويس پس از تهيه بستر هاي لازم مي بايست جهت ارسال پيامک به مخاطبين خود هزينه هاي پيامک را متحمل شود. در اينگونه سرويسها دسترسي به پنلهاي آفلاين و يا آنلاين جهت ارسال پيامک ضروري مي باشد. در سرويسهاي پيامکي مخاطبين لزوما بازار هدف نهايي نمي باشند چرا که خود سرويس مورد نظر را انتخاب نکرده اند. در سرويسهاي VAS هزينه پيامکهاي دريافتي از خود مخاطبين و توسط اپراتور يا به صورت کسر اعتبار و يا قابل پرداخت روي قبض تلفن همراه دريافت مي شود. بنابراين هزينه اي توسط ارگان و سازمان جهت ارسال پيامک دریافت نمی گردد . چه بسا که براي آن سازمان و ارگان درآمد زا نيز خواهد بود. در اينگونه سرويسها براي يکبار سرويس تعريف شده و نيازي به دسترسي به بستر هاي نرم افزاري و يا سخت افزاي توسط سازمان جهت ارسال پيامک نمي باشد .
چگونه می توان یک سرویس ارزش افزوده ایجاد کرد؟

برای ایجاد یک سرویس ارزش افزوده باید جزو مشترکین سامانه پیامک نوآوران باشید. سپس در بخش ارسال و گزینه “ارزش افزوده” سرویس خود را ایجاد می نمایید.

آیا خدمات ارزش افزوده فقط از طریق این سامانه عرضه می شود؟

خیر، شرکت نوآوران پارسجزو معدود شرکتهایی است که در این زمینه با اپراتورهای خدمات ارزش افزوده همکاری می کند، اما در بین سامانه های پیامکی تنها در این سامانه می توانید به صورت مستقیم اقدام به ثبت سرویس خود نمایید.

تا کنون تبلیغات صورت گرفته از سمت سامانه ها در خصوص این سرویس به منظور دریافت پروپزال و ایده از جانب شما و ارائه به یک شرکت واسط (content provider ) بوده است که در این شیوه معایب زیر به وضوح مشاهده می گردد:

+ در این شیوه طرح و ایده شما باید توجیه اقتصادی بسیار بالا، گسترده و جهان شمول باشد و نمی توانید طرح های کوچک و محلی را در این سیستم ها ارائه نمایید.

+ سهم سود برای ارائه دهنده ایده در این گونه موارد بسیار ناچیز می باشد و صرفه اقتصادی ندارد.

+ در روند ارائه طرح ها با توجه به عدم وجود قانون کپی رایت و ضمانت اجرایی در خصوص حفظ و صیانت از ایده ها، ایده های بسیاری به اطلاع افراد دیگر می رسد.

+ روند ارائه ایده تا اجرایی شدن طرح ها بسیار پیچیده و سخت می باشد و برای کاربران عادی غیرممکن می باشد.

و …

آیا سرویس vas توسط صاحب طرح اجرا می گردد؟
خیر. سرویس vas توسط اپراتورها اجرا می گردد، بعد از تایید نهایی طرح اوپراتور در اختیار صاحب ایده یک پنلی را قرار داده که محتوای ارسالی را باید داخل آن پنل قرار گیرد، این محتوا با توجه به نوع ارسال در پنل قرار میگیرد به طور مثال (مبتنی بر درخواست، سرویس روزانه، سرویس هفتگی، و…) سپس پیامکهای ارسالی توسط پنل ارائه شده به مشترکین ارسال می گردد.
نحوه واریز سود حاصل از سرویس اجرا شده به چه صورتی است؟
میزان 50 درصد از سهم cp یا content provider به عنوان سود کاربر لحاظ می گردد.
بعد از ارسال طرح چه مدتی طول می کشد تا نتیجه اعلام شود؟
پس از ایجاد سرویس و احراز هویت فردی، شما می توانید در بخش مربوطه وضعیت سرویس خود را مشاهده و در هر مرحله از طریق سیستم تیکت مستقیم با اپراتور content provider در ارتباط باشید.
آیا تایید طرح های ارسالی شرایط خاصی دارد؟

بله، کلیه طرح های ارسالی باید شرایط زیر را داشته باشند تا تایید گردند:

  • طرح نباید تکراری باشد، طرح های تکراری به علت حفظ حق کپی رایت برای صاحب اصلی طرح تایید نمی شوند.
  • محتوای طرح باید جذاب و مفید باشد و باعث بالا بردن سطح اطلاعات عمومی افراد گردد.
  • منبع اطلاع رسانی طرح باید معتبر و قانونی باشد.
  • ایده باید به صورت کاملا شفاف و واضح در فرم پروپزال مطرح گردد.
  • ایده باید مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران و پایدار به مسائل اخلاقی باشد و هیچگونه جنبه سیاسی نداشته باشد .
نماد اعتماد الکترونيکي