023-33341249 info@NoSmS.ir

خدمات ارزش افزوده Value Added Services خدمات ارزش افزوده تلفن همراه یا Value Added Service که به اختصار به آن VAS گفته می‌شود، از جدیدترین پارامترهای نوین صنعت مخابرات می‌باشد که در عین اینکه برای مصرف‌کنندگان تلفن‌های همراه سود بسیاری دارد، درآمدزایی فراوانی برای اپراتورهای تلفن همراه نیز دارد و قدرت و پتانسیل بالایی برای ایجاد کسب و کار در تمامی زمینه‌ها را دارا است.
اکثر ما از خطوط مخابراتی بطور مستمر برای برقراری ارتباطات مان اسفاده می کنیم. این بستر از لحاظ مطالعاتی کاملاً کارامد بود و در ادامه بدلیل قابلیت هایش، پایه مناسبی برای خدمات جدید گشت. ارایه سرویس هایی چون پیام کوتاه(SMS)، صندوق صوتی و بسیاری سرویس های دیگر که که به خدمات ارزش افزوده معروف است به مرور و تدریج و بدون برنامه ریزی پیشین به این بستر اضافه گشتند.
بطور کلی خدمات ارزش افزوده، دسته ای از خدمات هستند که بر بستری آماده و در حال فعالیت افزوده شده و به کاربران حال حاضر بستر مورد اشاره ارایه می شوند.
این امر علاوه بر افزودن قابلیت های بستر مادر به افزایش کاربران آن نیز کمک مؤثری خواهد کرد. همین موارد، دلایل خوبی برای اکثر دارندگان کسب و کار بوده است تا تحرکات سرویس گرایی شان را با بررسی زمینه های کاری خود و شناخت خدمات ارزش افزوده در این زمینه ها آغاز کنند. البته اصولاً این بررسی ها با گرفتن کمک از افراد خبره در این مقوله و برگزاری جلسات مشاوره با مجربین امر صورت می گیرد. پس از گذشت یک فاز از آنالیز مؤثر و شناخت قابلیت های بستر مادر، معمولاً دارندگان کسب وکار به عنوان کارفرما پیاده سازی خدمات ارزش افزوده بر بستر کاری شان را به گروهی از خبرگان این امر می سپارند و در انتهای کار، نتایج بسیار مؤثر این تصمیم مهم خود را مشاهده می کنند.

تفاوت سرویس Vas با سایر سرویسهای پیامکی :

در سرویسهای پیامکی سازمان یا ارگان دارنده سرویس پس از تهیه بستر های لازمه می بایست جهت ارسال پیامک به مخاطبین خود هزینه های پیامک را متحمل شود .
در اینگونه سرویسها دسترسی به پنلهای افلاین و یا انلاین جهت ارسال پیامک ضروری می باشد .
در سرویسهای پیامکی مخاطبین لزوما بازار هدف نهایی نمی باشند چرا که خود سرویس مورد نظر را انتخاب نکرده اند .
در سرویسهای vas هزینه پیامکهای دریافتی از خود مخاطبین و توسط اپراتور یا به صورت کسر اعتبار و یا قابل پرداخت روی قبض تلفن همراه دریافت می شود . بنابراین هزینه ای توسط ارگان و سازمان جهت ارسال پیامک انجام نمی شود . چه بسا که برای ان سازمان و ارگان درامد زا نیز خواهد بود.
در اینگونه سرویسها برای یکبار سرویس تعریف شده و نیازی به دسترسی به بستر های نرم افزاری و یا سخت افزای توسط سازمان جهت ارسال پیامک نمی باشد .

کاربری سرویسهای Vas

از این سرویس ها به روشهای مختلف می توان بهره گرفت که عبارتند از سرویسهای مبتنی بر درخواست و سرویسهای ثبت نامی که در زیر هر یک به اختصار شرح داده شده است.

سرویسهای مبتنی بر درخواست

در این حالت مخاطب بسته به دلخواه خود با ارسال پیامکی از سرویس استفاده می نماید . این سرویس نیازی به ثبت نام ندارد .

سرویسهای ثبت نامی

در این حالت مخاطب با ارسال پیامکی در سرویس ثبت نام کرده و از ان پس بسته به نوع سرویس در بازه های زمانی خاصی پیامک دریافت می نماید.

برخی از این سرویس ها عبارتند از:

استفاده از خدمات پیام کوتاه برای تبلیغات و امور تجاری
مطلع شدن از آخرین وضعیت آب و هوا، پرواز هواپیماها ، وضعیت ترافیک
ارسال مطالب زیبا و خواندنی و تاثیر گذار و ماندنی
مطلع شدن دانشجویان و دانش آموزان و اولیای آن ها از وضعیت تحصیلی و هم چنین آگاهی یافتن آنان از آخرین اطلاعیه ها و بخشنامه های آموزشی در خصوص نحوه و تاریخ ثبت نام و امتحانات
انجام مراسلات اداری ، کنترل ، نظارت و نگهداری خط تولید کارخانه ها از طریق ارسال پیام هشدار به مسؤولان
ارسال گزارش های تخلفات رانندگی توسط پیام کوتاه
اطلاع مشترکین قبل از قطع تلفن خود از طریق پیام کوتاه
با پیام کوتاه-دار شدن صندوق های شخصی پست، ورود مرسولات جدید پستی به صاحبان صندوق اطلاع داده می شود
ارائه خدمات بانکی از طریق پیام کوتاه هم چون اطلاع از موجودی حساب ها و …..

سوالات متداول

سیستم ارزش افزوده چیست؟

خدمات ارزش افزوده تلفن همراه یا Value Added Service که به اختصار به آن VAS گفته می‌شود، از جدیدترین پارامترهای نوین صنعت مخابرات می‌باشد که در عین اینکه برای مصرف‌کنندگان تلفن‌های همراه سود بسیاری دارد، درآمدزایی فراوانی برای اپراتورهای تلفن همراه نیز دارد و قدرت و پتانسیل بالایی برای ایجاد کسب و کار در تمامی زمینه‌ها را دارا است.

سرویس ارزش افزوده به نوعی از خدمات پیامکی گفته می شود که با ایجاد بستری مناسب سعی در افزایش ارتباط و تعامل بیشتر بین اوپراتور و مشترک دارد، و از جمله اهداف مهم آن میتوان به افزایش اطلاعات عمومی جامعه و ایجاد یک نوع سرگرمی سالم بین افراد جامعه اشاره کرد.

با توجه به استقبال عموم جامعه از این خدمات به جرات می توان گفت که سرویس ارزش افزوده فقط جنبه اطلاع رسانی و سرگرمی نخواهد داشت و در ابعاد گسترده ای قابل تعریف است. اصول طراحی این نوع خدمات به گونه ای است که مخاطب در ازای اطلاعاتی که دریافت میکند هزینه ای پرداخت خواهد کرد، و همین امر سبب بوجود آمدن بازار رقابتی شدیدی بین شرکتهای ارائه کننده این نوع سرویسها شده است.

تفاوت سرویس ارزش افزوده با سایر سرویسهای پیامکی چیست؟
در سایر سرویسهای پیامکی سازمان یا ارگان دارنده سرویس پس از تهیه بستر های لازم می بایست جهت ارسال پیامک به مخاطبین خود هزینه های پیامک را متحمل شود. در اینگونه سرویسها دسترسی به پنلهای آفلاین و یا آنلاین جهت ارسال پیامک ضروری می باشد. در سرویسهای پیامکی مخاطبین لزوما بازار هدف نهایی نمی باشند چرا که خود سرویس مورد نظر را انتخاب نکرده اند. در سرویسهای VAS هزینه پیامکهای دریافتی از خود مخاطبین و توسط اپراتور یا به صورت کسر اعتبار و یا قابل پرداخت روی قبض تلفن همراه دریافت می شود. بنابراین هزینه ای توسط ارگان و سازمان جهت ارسال پیامک دریافت نمی گردد . چه بسا که برای آن سازمان و ارگان درآمد زا نیز خواهد بود. در اینگونه سرویسها برای یکبار سرویس تعریف شده و نیازی به دسترسی به بستر های نرم افزاری و یا سخت افزای توسط سازمان جهت ارسال پیامک نمی باشد .
چگونه می توان یک سرویس ارزش افزوده ایجاد کرد؟

برای ایجاد یک سرویس ارزش افزوده باید جزو مشترکین سامانه پیامک نوآوران باشید. سپس در بخش ارسال و گزینه “ارزش افزوده” سرویس خود را ایجاد می نمایید.

آیا خدمات ارزش افزوده فقط از طریق این سامانه عرضه می شود؟

خیر، شرکت نوآوران پارسجزو معدود شرکتهایی است که در این زمینه با اپراتورهای خدمات ارزش افزوده همکاری می کند، اما در بین سامانه های پیامکی تنها در این سامانه می توانید به صورت مستقیم اقدام به ثبت سرویس خود نمایید.

تا کنون تبلیغات صورت گرفته از سمت سامانه ها در خصوص این سرویس به منظور دریافت پروپزال و ایده از جانب شما و ارائه به یک شرکت واسط (content provider ) بوده است که در این شیوه معایب زیر به وضوح مشاهده می گردد:

+ در این شیوه طرح و ایده شما باید توجیه اقتصادی بسیار بالا، گسترده و جهان شمول باشد و نمی توانید طرح های کوچک و محلی را در این سیستم ها ارائه نمایید.

+ سهم سود برای ارائه دهنده ایده در این گونه موارد بسیار ناچیز می باشد و صرفه اقتصادی ندارد.

+ در روند ارائه طرح ها با توجه به عدم وجود قانون کپی رایت و ضمانت اجرایی در خصوص حفظ و صیانت از ایده ها، ایده های بسیاری به اطلاع افراد دیگر می رسد.

+ روند ارائه ایده تا اجرایی شدن طرح ها بسیار پیچیده و سخت می باشد و برای کاربران عادی غیرممکن می باشد.

و …

آیا سرویس vas توسط صاحب طرح اجرا می گردد؟
خیر. سرویس vas توسط اپراتورها اجرا می گردد، بعد از تایید نهایی طرح اوپراتور در اختیار صاحب ایده یک پنلی را قرار داده که محتوای ارسالی را باید داخل آن پنل قرار گیرد، این محتوا با توجه به نوع ارسال در پنل قرار میگیرد به طور مثال (مبتنی بر درخواست، سرویس روزانه، سرویس هفتگی، و…) سپس پیامکهای ارسالی توسط پنل ارائه شده به مشترکین ارسال می گردد.
نحوه واریز سود حاصل از سرویس اجرا شده به چه صورتی است؟
میزان ۵۰ درصد از سهم cp یا content provider به عنوان سود کاربر لحاظ می گردد.
بعد از ارسال طرح چه مدتی طول می کشد تا نتیجه اعلام شود؟
پس از ایجاد سرویس و احراز هویت فردی، شما می توانید در بخش مربوطه وضعیت سرویس خود را مشاهده و در هر مرحله از طریق سیستم تیکت مستقیم با اپراتور content provider در ارتباط باشید.
آیا تایید طرح های ارسالی شرایط خاصی دارد؟

بله، کلیه طرح های ارسالی باید شرایط زیر را داشته باشند تا تایید گردند:

  • طرح نباید تکراری باشد، طرح های تکراری به علت حفظ حق کپی رایت برای صاحب اصلی طرح تایید نمی شوند.
  • محتوای طرح باید جذاب و مفید باشد و باعث بالا بردن سطح اطلاعات عمومی افراد گردد.
  • منبع اطلاع رسانی طرح باید معتبر و قانونی باشد.
  • ایده باید به صورت کاملا شفاف و واضح در فرم پروپزال مطرح گردد.
  • ایده باید مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران و پایدار به مسائل اخلاقی باشد و هیچگونه جنبه سیاسی نداشته باشد .